09900578331 info@fileman.ir تایم کاری : شنبه تا چهارشنبه (8 الی 17) شیراز، امیرکبیر21، پلاک 3

مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق چیست؟

در اینجا به بررسی کمپین تبلیغاتی و نحوه اجرای آن می‌پردازیم.

اجرای صحیح کمپین تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا آگاهی از برند و درآمدتان را افزایش دهید. شما در این کمپین تلاش می‌کنید تا نیاز مشتری را برآورده کنید و مشتری را متقاعد می‌کنید که چرا محصول یا خدمتتان بهترین گزینه برای حل مشکل اوست. پس نتیجه‌بخش بودن بازاریابی شما در گرو اجرای درست کمپین‌ تبلیغاتی است.

کمپین تبلیغاتی چیست؟

به مجموعه‌ای از تبلیغات گفته می‌شود که پیام یکسانی را دارند و برای رسیدن به هدف خاصی از کسب و کار و افزایش نرخ تبدیل انجام میشود.

هدف از ایجاد کمپین‌‌ های تبلیغاتی

اغلب کسب و کارها سعی می‌کنند افرادی را پیدا کنند که می‌توانند از محصول یا خدمت آن‌ها بیشترین استفاده را ببرند. کمپین تبلیغاتی هدفمند به آن‌ها اجازه می‌دهد تا به این هدف دست پیدا کنند. آن‌ها با کمک کمپین‌ تبلیغاتی افرادی را که به محصولات یا خدماتشان نیاز دارند پیدا می‌کنند و آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل می‌کنند.

تبدیل بازدیدکنندگان یکی دیگر از اهداف ایجاد کمپین‌ تبلیغاتیست. تا وقتی نتوانید ترافیک سایتتان را به مشتری تبدیل کنید، سودی نصیب شما نمی‌شود. از کاربرد دیگر کمپین‌ تبلیغاتی ایجاد آگاهی از برند است. مثلا بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی بانک‌ها برای ایجاد و افزایش آگاهی از برند انجام می‌شوند. در این کمپین‌ها بانک‌ها مزایای افتتاح حساب و سپرده‌های بلندمدت را به مخاطب خود میگویند.

ویژگی‌‌ های کمپین تبلیغاتی خوب

عللاوه بر ظاهری زیبا باید بر اساس نتایج تحقیقات بازار شکل گرفته باشد. شما قبل از هر چیزی باید با انجام تحقیقات کافی نیاز بازار را شناسایی کنید. انجام این تحقیقات به شما کمک می‌کنند تا بدانید مخاطب هدفتان کیست و به چه چیزی نیاز دارد. هر چقدر به مخاطب هدف نزدیکتر شوید، قانع کردن او برای انجام کاری خاص یا خرید راحتتر می‌شود.

شما باید هدف هر کمپین را جداگانه تعیین کنید. نمی‌توانید از تبلیغاتی که برای افزایش آگاهی از برند طراحی شده‌ برای افزایش فروش استفاده کنید. کمپین خوب بر اساس نیاز بازار و هدف کسب و کار ایجاد میشود.

مراحل اجرای کمپین‌ تبلیغاتی به چه صورت است؟

مراحل زیر هنگام ایجاد و اجرای کمپین خود را نگاه کنید:

۱. تعیین هدف

تعیین هدف، اولین و مهم‌ترین مرحله‌ است. پس اول ببینید با تبلیغات به چه چیزی می‌توانید برسید.

معمولترین ترین اهداف :

  • تبدیل مشتریان راغب به مشتری وفادار
  • ایجاد و افزایش آگاهی از برند
  • افزایش تعداد مشتریان راغب
  • افزایش فروش یک محصول یا خدمت خاص
  • بهبود روابط
  • لانچ محصول یا خدمت جدید

در مرحله اول باید تصمیم بگیرید که از کمپین خود چه چیزی می‌خواهید. تعیین هدف در انتخاب مخاطب مناسب، پیام گیرا و اثربخش و همچنین طراحی جذاب کمک می‌کند.

۲. شناسایی مخاطبان هدف

قرار نیست محصولات یا خدمات خود را به همه مصرف‌کنندگان بفروشید. شما باید بدانید چه کسی به شما نیاز دارد و او را هدف بگیرید. شما می‌توانید مخاطبان هدف خود را بر اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی زیر دسته‌بندی کنید:

  • سن
  • علایق
  • سطح تحصیلات
  • جنسیت
  • سرگرمی‌ها
  • درآمد
  • وضعیت تاهل
  • جایگاه اجتماعی

ایجاد پرسونای خریدار به شما کمک می‌کند تا پیام مناسبی برای آن‌ها در نظر بگیرید. شما باید هنگام مشخص کردن مخاطب هدف از فرضیه‌های شخصی دور بمانید. نظرسنجی‌ها و  گوگل آنالیتیکس  کمک می‌کنند اطلاعات دقیق تری از مشتریان خود به دست آورید.

۳. بخش بندی مخاطبان هدف کمپین تبلیغاتی

نمی‌توان پرسونای (مخاطبان) یکسانی را برای تمام کمپین‌های تبلیغاتی در نظر گرفت. از نتایج مرحلهٔ قبل استفاده کنید و مخاطبان خود را دسته‌بندی کنید. شناسایی نیازها و مشکلات یک دسته از افراد با ویژگی‌های مشترک آسان‌تر است. پس بخش‌بندی مخاطبان باعث می‌شود که شما پیامی مناسب برای هر کمپین تعریف کنید. هر چقدر پیام شما به نیاز هر دسته از مخاطبان نزدیک‌تر باشد، سریع‌تر به هدف می‌رسید.

۴. تحقیق در مورد کلمات کلیدی

شما باید بدانید مخاطب برای دستیابی به برند، محصول یا خدمت شما از چه عبارتی استفاده می‌کند. از نتایج تحقیق کلمات کلیدی برای نوشتن پیام اثربخش بهره ببرید. مثلا، فروشگاه لوازم خانگی می‌تواند کلمه‌های کلیدی «خرید بخاری ارزان» و «قیمت بخاری دیواری» را هدف بگیرد.

۵. انتخاب رسانه

در این مرحله رسانه‌ها و کانال‌هایی را انتخاب کنید که مخاطب هدفتان در آن‌ها حضور دارد. می‌توانید بسته به مخاطب هدفتان تبلیغات را آنلاین، آفلاین یا ترکیبی از این دو انجام دهید. ترکیب تبلیغات آنلاین و آفلاین به شما کمک می‌کند تا بیشتر دیده شوید. انتخاب رسانه مناسب برای رسیدن به هدف کمپین بسیار مهم است.

۶. انتخاب پیام کمپین تبلیغاتی

برای اجرای موفق کمپین تبلیغاتی به یک پیام مناسب نیاز دارید. پیام تبلیغاتی شما باید واضح، مختصر و روان باشد. همچنین باید به‌یادماندنی باشد تا مخاطب آن را به خاطر بسپارد. بازه زمانی توجه افراد کاهش پیدا کرده است. پس، با کوتاه کردن پیام شانس بیشتر برای جلب توجه مخاطب دارید.

۷. انتخاب طرح

پیام متنی شما بدون عناصر تصویری شانسی ندارد. برای انتقال پیام کمپین ، به طرح زیبا و جذابی نیاز دارید. شما باید تصاویری ثابت برای تبلیغات بنری  طراحی کنید. شما باید از رنگ‌ها و المان‌های مناسب در طرح‌ها استفاده کنید. برای رسیدن به یک طرح تاثیرگذار می‌توانید آمار و ارقام کمپین‌های رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید.

۸. ارزیابی نتایج

اندازه‌گیری نتایج کمپین های تبلیغاتی به شما کمک می‌کند تا میزان اثربخشی آن را تعیین کنید. شما می‌توانید از این نتایج برای بهبود کمپین فعلی و همچنین اجرای کمپین‌های بهتر در آینده بهره ببرید. استفاده از نتایج کمپین‌های آفلاین برای اصلاح آن‌ها در زمان اجرا امکان‌پذیر نیست. با این حال، شما می‌توانید کمپین‌های آنلاین را با رصد کردن عملکرد آن‌ها در لحظه بهبود ببخشید. نتایج کمپین‌های تبلیغاتی خود را جمع‌آوری کنید تا بفهمید چه پیامی، چه طرحی و چه رسانه‌ای بیشترین سود را برای شما رقم می‌زند. تجزیه و تحلیل این نتایج به شما اجازه می‌دهد تا نرخ بازگشت سرمایه کمپین‌های بعدی را افزایش دهید.

انواع کمپین ‌های تبلیغاتی کدامند؟

یکی از مهم‌ترین تصمیم‌هایی که باید بگیرید این است که به چه نوع کمپینی نیاز دارید. همانطور که اشاره شد، شما باید پیام تبلیغاتی مناسب و طرحی جذاب برای کمپین تبلیغاتی خود داشته باشید. با این حال، اگر کمپین خود را در کانالی که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارد اجرا نکنید، تلاش‌هایتان ثمری نخواهد داشت. در این بخش به بررسی مهم‌ترین انواع کمپین‌های تبلیغاتی رایج می‌پردازیم. شما می‌توانید از آن‌ها بر اساس نیاز خود و همچنین شناختی که از مخاطبتان دارید برای ایجاد کمپینتان استفاده کنید.

انواع کمپین ‌های تبلیغاتی
انواع کمپین ‌های تبلیغاتی

۱. شبکه‌ های اجتماعی

شما می‌توانید کمپین تبلیغاتی خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، لینکدین و توییتر اجرا کنید. شاید این سوال مطرح شود که از کدام شبکه اجتماعی باید استفاده کرد؟ پاسخ این سوال را مخاطب هدفتان مشخص می‌کند. در حقیقت، شما باید در کانالی کمپین خود را اجرا کنید که مخاطب هدفتان فعالیت می‌کند. اغلب کسب و کارها کمپین‌های خود را در چند شبکه اجتماعی اجرا می‌کنند. شما هم می‌توانید از این استراتژی برای دستیابی به مخاطب هدف بیشتر بهره ببرید. از ابزارهای تجزیه و تحلیل شبکه‌های اجتماعی برای ارزیابی کمپین خود و همچنین بهبود آن استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است مجبور شوید کمپین خود را پس از اجرا اصلاح کنید. نترسید! از آمار و ارقام به دست آمده برای رسیدن به هدفتان بهره ببرید.

اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است. شما می‌توانید برای اجرای کمپین خود با اینفلوئنسرهای اینستاگرام همکاری کنید. شواهد حاکی از این است که اگر پیام شما از طرف آن‌ها منتقل شود، تاثیرگذاری بیشتری دارد.

۲. ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا مشتریان راغب بیشتری جذب و آن‌ها را تبدیل کنید. برای اجرای این کمپین‌ها به طور معمول از لیست‌های آماده استفاده می‌شود. افراد حاضر در این لیست‌ها با ارائه ایمیلشان به شما، علاقه خود را به محصولات و خدماتتان نشان داده‌اند. ایمیل ابزاری فوق‌العاده برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی به شمار می‌آید. از این رو، با ایمیل مارکتینگ می‌توانید نرخ بازگشت مشتری را هم افزایش دهید.

۳. بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی دیگر از انواع کمپین‌های تبلیغاتی به حساب می‌آید. شما در این روش با تولید محتوای سئوشده، مرتبط و منحصر‌به‌فرد سعی می‌کنید رتبه خوبی در صفحه نتایج موتورهای جست‌وجو به دست بیاورید. شما باید برای به دست‌ آوردن بیشترین ترافیک ارگانیک مطالبی مرتبط با هدف مخاطب هدفتان ارائه کنید. برای بهینه کردن کمپین‌ بازاریابی محتوایتان به سراغ نتایج تحقیق کلمات کلیدی خود بروید.

۴. گوگل ادز

گوگل ادز یک پلتفرم تبلیغاتی به حساب می‌آید که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا تبلیغات خود را در صفحه نتایج جست‌وجوی گوگل نمایش دهند. علاوه بر این، با کمک این پلتفرم تبلیغاتی می‌توانید کمپین‌های خود را در جی‌میل و یوتیوب هم اجرا کنید. نمایش تبلیغ به عنوان اولین نتیجهٔ جست‌وجو یکی از مزایای کمپین تبلیغاتی گوگل ادز به حساب می‌آید. به عبارت دیگر، شما با کمک این پلتفرم می‌توانید بالاتر از رتبه‌ٔ یک قرار بگیرید. در واقع با انجام تحقیق کلمات کلیدی به هدف و نیت کاربر پی ببرید. از این رو، شما می‌توانید کمپین‌هایی ایجاد کنید که نیاز مخاطب هدفتان را برآورده کنید. هر چقدر تبلیغ شما به هدف کاربر نزدیک‌تر باشد، شانس بیشتری برای به دست آوردن جایگاه‌های بالاتر خواهید داشت.

۵. تبلیغات چاپی

شاید شما بخواهید کمپین‌ تبلیغاتی خود را به صورت آفلاین اجرا کنید. تبلیغات چاپی یکی از روش‌های قدیمی دستیابی به مشتریان است. از مهم‌ترین کانال‌های تبلیغات چاپی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بنر
  • بیلبورد
  • بروشور
  • تراکت
  • روزنامه و مجله
  • پوستر
  • تابلوی تبلیغاتی

شما می‌توانید از تبلیغات چاپی در کنار کمپین‌های آنلاین خود بهره ببرید. به عنوان مثال، فروشگاه‌های بزرگ آنلاین همچنان از بیلبوردها برای دستیابی به مشتریان استفاده می‌کنند. با این حال، بهتر است قبل از هر چیزی بودجه‌ٔ تبلیغات خود را مشخص کنید. سپس با توجه به هدفتان تصمیم بگیرید که از آن‌ها کنار هم بهره ببرید یا خیر.

۶. تبلیغات تلویزیونی

تلویزیون یکی دیگر از کانال‌های محبوب و رایج برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به شمار می‌آید. به عنوان مثال، شما می‌توانید تبلیغ خود را قبل از مسابقه‌های مهم فوتبالی یا سریال‌های محبوب تلویزیونی نمایش دهید. نمایش تبلیغات به صورت زیرنویس حین پخش مسابقه‌های مهم ورزشی یا سریال‌های پربیننده یکی دیگر از راه‌‌های اجرای کمپین تبلیغاتی است. لازم به ذکر است که تبلیغات تلویزیونی در دسته تبلیغات گران قرار می‌گیرند. به همین دلیل، زمانی از این کانال استفاده کنید که مطمئن شوید بهترین نتیجه را برای شما رقم می‌زند.

با ایجاد کمپین تبلیغاتی اثربخش به اهدافتان دست پیدا کنید

کمپین‌های تبلیغاتی به کسب و کارها اجازه می‌دهند تا به اهداف مشخصی دست پیدا کنند. ممکن است شما به دنبال فروش یک محصول خاص باشید. با این حال، شاید کسب و کار دیگری بخواهد آگاهی از برند را با کمپین تبلیغاتی خود افزایش دهد. برای ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق باید ابتدا مخاطب خود را بشناسید. سپس به پیام تبلیغاتی مرتبط با نیاز او و طرحی جذاب نیاز دارید. در انتها، کمپینتان را باید در کانالی اجرا کنید که مخاطب هدفتان در آنجا حضور دارند.

اجرای کمپین‌های آنلاین و آفلاین به بودجه و هدف شما بستگی دارد. گاهی اوقات ممکن است با اجرای کمپین‌های آفلاین آسیب جدی به کسب و کارتان وارد شود. به همین دلیل، قبل از هر چیزی هزینه‌ها را روی کاغذ بیاورید. کدام یک از کمپین‌های تبلیغاتی برای شما و کسب و کارتان مناسب است؟ در پایان نیز لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با ما و دیگر همراهان همیار آکادمی به اشتراک بگذارید.

[amzshyar-series id=”1″]

مراحل اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق چیست؟
قیمت : تومان دانلود
درباره این مطلب نظر دهید !
قالب فروش فایل

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

قالب فروش فایل

محصولات پرفروش

%64
تخفیف

دوره صفر تا صد بازاریابی دیجیتال

4,800,000 تومان
229
%34
تخفیف

آموزش راه اندازی آسانسور

3,200,000 تومان
210